Veranstaltungsreihe
Widersprüche visueller Welterzeugung
Studienrichtung
Ort & Zeit
Di, 09. Jan 2018, 19:30 Uhr
Widersprüche visueller Welterzeugung
Di, 09. Jan 2018, 19:30 Uhr
With some examples of my projects I would like to discuss what a ‘decolonisation of our mind’ could mean within a set of machined relations that define exteriority. Artistic research projects create a mind work that questions how we conceive and live relations to geography. Some are automatized and some reproduce a modern culture of divisions. How can we understand the expression of landscape as knowledge, as a changing and speaking entity within our contemporary production of subjectivity? How does a media practice of mapping relate to the idea of a machinic animism and how can we understand it as a ‘migrant work’. This asks for another direction of meaning within politics, migration and its existential practices in the arts that intervene in today’s fabrication of the social-political body. The globally enacted normative production of subjectivities resonates with another comprehension of corporeity that refuses subject-object, nature-culture divisions. I will show excerpts and unfold cinematic and cartographic practises for example Fernand Deligny’s film work, the audio visual research Assemblages and the documenta14 project Crossings that proposes a complex installation as a cartography of places crystallizing major stratifications and realities of the delirious, quasi-schizophrenic condition emerging in the current state of the debt crisis in Greece, where capitalism forces neoliberal deregulations and a civil war against its populations.
Vortrag in englischer Sprache.
Angela Melitopoulos ist eine Berliner Künstlerin und Professorin an der Royal Danish Academy of Fine Arts. Sie studierte Bildende Kunst an der Kunstakademie Düsseldorf und arbeitet seit 1986 mit Neuen Medien. Ihr Werk beruht auf komplexen filmischen Kartografien in Form von Videoinstallationen. Von Nam June Paik in das Genre des Videofilms eingeführt, analysierte die Künstlerin in der Folge die philosophische Beziehung des Mediums zu Aspekten wie Zeit, Gedächtnis, Geografie und Subjektivität, insbesondere in ihrer langjährigen Zusammenarbeit mit dem Soziologen und Philosophen Maurizio Lazzarato. Melitopoulos Videoarbeiten wurden mit zahlreichen Awards ausgezeichnet und sind auf internationalen Kunstausstellungen, Film-Festivals und Symposien zu sehen. Außerdem publiziert sie Essays und ist Gastprofessorin an diversen Universitäten.